Titel: De vergeten Watersnood van 1825
Onderwerp: De oorzaken, gevolgen en impact van de watersnoodramp van 1825 in Nederland
Schooltype:
Basisschool, groep 7 - 8
Voortgezet Onderwijs, brugklas
Vakgebieden: geschiedenis, aardrijkskunde, wereldoriëntatie
Uitvoering door: drietallen
Tijdsinvestering: 2 x 60 minuten
Opbrengst: Powerpoint, artikel of lap-boek
Leerpunten:
Samenwerken: De leerlingen leren goed samen te werken in drietallen. Ze delen een computer en oefenen coöperatief leren door taken te verdelen en samen een eindproduct te maken.
Informatie verwerken: De leerlingen leren hoe ze informatie uit historische teksten kunnen halen en toepassen bij het beantwoorden van vragen.
Historisch inzicht: Door bronnen te bestuderen, krijgen leerlingen een beter begrip van de oorzaken en gevolgen van de watersnoodramp van 1825 en hoe Nederland zich daarna beter ging beschermen tegen overstromingen.
Wilt u als leerkracht / docent op de hoogte blijven van nieuwe of geüpdatet webkwesties / webquests,
schrijf u dan in de nieuwsbrief webkwestie / webquest (klik hier)
Deze WebQuest laat leerlingen in groep 7 en 8 kennismaken met de watersnoodramp van 1825, een belangrijke maar vaak vergeten gebeurtenis in de Nederlandse geschiedenis.
Door middel van samenwerking in drietallen onderzoeken de leerlingen de oorzaken van de ramp, de getroffen gebieden en de gevolgen voor de samenleving. Ze verzamelen informatie, verwerken deze in een PowerPoint, artikel of lap-boek en presenteren hun bevindingen.
Het doel is om historische kennis te ontwikkelen, coöperatief leren te bevorderen en inzicht te krijgen in hoe Nederland sindsdien omgaat met waterbeheer en overstromingen.